INFORMACJA DOTYCZĄCA POZYSKANIA DODATKOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA FINANSOWANIE NOWYCH LINII Z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH
W dniu 2 marca 2023 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.
Umowa o wartości 4.704.023,40 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 74 linii autobusowych o łącznej długości 3.551,9 km, na których zostanie zrealizowanych 1.568.007,80 wozokilometrów. Linie dofinansowywane w ramach funduszu obejmują swoim zasięgiem 22 gminy, położone na terenie 8 powiatów o łącznej powierzchni łącznie 6.289,81 km2, na których zamieszkuje 1.299.867 mieszkańców.
Dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu z FRPA udało się objąć transportem zbiorowym takie nowe miejscowości, jak Cieśle, Dakowy Suche, Dobieżyn, Dobrą, Kalwy, Otusz, Pawłówko, Szewce, Sznyfin, Wiktorowo, Wygodę, Wysoczkę i Żegowo na terenie gminy Buk, Będlewo, Jeziorki, Łódź, Piekary, Rybojedzko, Sapowice, Skrzynki i Trzebaw na terenie gminy Stęszew, Kadzyń i Trąbinek na terenie gminy Dolsk, Jabłonki Stare na terenie gminy Miedzichowo, Łąkie, Tarnową i Białą Wieś na terenie gminy Grodzisk oraz Stary Białcz, Skoraczewo i Karśnice na terenie gminy Śmigiel. W miejscowościach tych zamieszkuje łącznie około 10.000 ludzi. Od 1 września autobusy regularnej komunikacji publicznej pojawią się w miejscowościach gminy Czempiń takich, jak Roszkowo, Maruszkowo, Zadory, Piotrowo Pierwsze, Bieczyny, Sierniki, Srocko Wielkie, Piechanin, Jargoniewice, Piotrkowice, Słonin, Borowo, Gorzyce, Gorzyczki, Donatowo i Satry Gołębin. Należy podkreślić, że obsługa tych miejscowości nie byłaby możliwa bez aktywnego wsparcia ze strony samorządów, przez które linie te przebiegają.
W ramach dofinansowania zmieniono przebieg części linii tak, aby obsłużyć i zwiększyć liczbę połączeń z miejscowości bardzo odległych od stacji kolejowych. Są tu m.in. Wronczyn, Modrze i Zaparcin na terenie gminy Stęszew, Czmoniec, Trzykolne Młyny i Radzewo na terenie gminy Kórnik, czy Grodziszczko i Brzoza na terenie gminy Duszniki. Dzięki środkom z FRPA udało się reaktywować linie Metropolis z Śremu przez Czmoń i obwodnicę Kórnika do Poznania, która zapewnia szybkie i regularne połączenia pomiędzy tymi miastami.
Środki z FRPA pozwoliły także na uruchomienie linii przez obszary, gdzie władze gmin w ogóle nie są zainteresowane wsparciem transportu regionalnego. Przykładem takiej linii może być linia Krzywiń – Poznań, która dzięki wsparciu FRPA utrzymuje rentowność zbliżoną do zera (10% wkład własny zapewniają pozostałe gminy, przez które linia ta przebiega). Wraz z rozszerzeniem Związku o powiat wągrowiecki oraz gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków i Trzciel, Związek przygotowuje kolejne połączenie pozwalające objąć transportem publicznym kolejne miejscowości.