Aktualności

17 Marzec 2023, 15:15

INFORMACJA DOTYCZĄCA POZYSKANIA DODATKOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA FINANSOWANIE NOWYCH LINII Z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH 

W dniu 2 marca 2023 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.

Umowa o wartości 4.704.023,40 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 74 linii autobusowych o łącznej długości 3.551,9 km, na których zostanie zrealizowanych 1.568.007,80 wozokilometrów. Linie dofinansowywane w ramach funduszu obejmują swoim zasięgiem 22 gminy, położone na terenie 8 powiatów o łącznej powierzchni łącznie 6.289,81 km2, na których zamieszkuje 1.299.867 mieszkańców.

Dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu z FRPA udało się objąć transportem zbiorowym takie nowe miejscowości, jak  Cieśle, Dakowy Suche, Dobieżyn, Dobrą, Kalwy, Otusz, Pawłówko, Szewce, Sznyfin, Wiktorowo, Wygodę, Wysoczkę i Żegowo na terenie gminy Buk, Będlewo, Jeziorki, Łódź, Piekary, Rybojedzko, Sapowice, Skrzynki i Trzebaw na terenie gminy Stęszew, Kadzyń i Trąbinek na terenie gminy Dolsk, Jabłonki Stare na terenie gminy Miedzichowo, Łąkie, Tarnową i Białą Wieś na terenie gminy Grodzisk oraz Stary Białcz, Skoraczewo i Karśnice na terenie gminy Śmigiel. W miejscowościach tych zamieszkuje łącznie około 10.000 ludzi. Od 1 września autobusy regularnej komunikacji publicznej pojawią się w miejscowościach gminy Czempiń takich, jak Roszkowo, Maruszkowo, Zadory, Piotrowo Pierwsze, Bieczyny, Sierniki, Srocko Wielkie, Piechanin, Jargoniewice, Piotrkowice, Słonin, Borowo, Gorzyce, Gorzyczki, Donatowo i Satry Gołębin. Należy podkreślić, że obsługa tych miejscowości nie byłaby możliwa bez aktywnego wsparcia ze strony samorządów, przez które linie te przebiegają.

W ramach dofinansowania zmieniono przebieg części linii tak, aby obsłużyć i zwiększyć liczbę połączeń z miejscowości bardzo odległych od stacji kolejowych. Są tu m.in. Wronczyn, Modrze i Zaparcin na terenie gminy Stęszew, Czmoniec, Trzykolne Młyny i Radzewo na terenie gminy Kórnik, czy Grodziszczko i Brzoza na terenie gminy Duszniki. Dzięki środkom z FRPA udało się reaktywować linie Metropolis z Śremu przez Czmoń i obwodnicę Kórnika do Poznania, która zapewnia szybkie i regularne połączenia pomiędzy tymi miastami.

Środki z FRPA pozwoliły także na uruchomienie linii przez obszary, gdzie władze gmin w ogóle nie są zainteresowane wsparciem transportu regionalnego. Przykładem takiej linii może być linia Krzywiń – Poznań, która dzięki wsparciu FRPA utrzymuje rentowność zbliżoną do zera (10% wkład własny zapewniają pozostałe gminy, przez które linia ta przebiega). Wraz z rozszerzeniem Związku o powiat wągrowiecki oraz gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków i Trzciel, Związek przygotowuje kolejne połączenie pozwalające objąć transportem publicznym kolejne miejscowości.


14 luty 2022

Przywrócenie normalnego rozkładu jazdy od 21 lutego 2022 roku

W związku z ogłoszeniem w dniu 11 lutego 2022 roku Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które skraca okres zdalnego nauczania z 27 lutego 2022 r. do 20 lutego 2022 r.”, Zarząd Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” podjął decyzję o skróceniu obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy do dnia 20 lutego 2022 roku.

Tym samym od poniedziałku, 21 lutego 2022 roku na sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez PKS Poznań SA będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy. Wszelkie szczegóły o obowiązujących zmianach w tym zakresie dostępne są dla pasażerów na stronie internetowej przewoźnika www.pks.poznan.pl oraz w aplikacjach mobilnych KiedyBus oraz MobileMPK.

Aplikacje mobilne, dzięki zainstalowaniu w autobusach nadajników/odbiorników GPS pokazują rzeczywiste położenie autobusów na danej linii. Wraz z przywróceniem normalnego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione nowe linie, finansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, m.in. na trasach
Śrem – Kościan,
Kościan – Śmigiel-Nietążkowo,
Nietążkowo – Śmigiel – Bojanowo Stare – Nietążkowo,
Nowy Tomyśl – Miedzichowo – Trzciel – Jabłonka Stara,
Poznań - Tarnowo Podgórne - Duszniki - Chełmno - Pniewy - Nowy Tomyśl


20 stycznia 2022

Pozyskanie dodatkowych srodków na finansowanie nowych linii z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH W dniu 20 stycznia 2022 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Umowa o wartości 2.530.667 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 60 linii autobusowych o łącznej długości 3.623 km, na których zostanie zrealizowanych 843.550 wozokilometrów. Spośród tych linii, 12 połączeń przebiega przez obszar gminy Stęszew. Oprócz wzmocnienia linii w relacjach Poznań – Grodzisk Wlkp., Poznań – Kąkolewo i Poznań-Nowy Tomyśl, w dalszym ciągu zostanie utrzymana linia łącząca Stęszew z Bukiem przez Skrzynki, Jeziorki, Tomiczki, Rybojedzko, Sapowice i Strykowo. Nowością będą uruchomione od lutego nowe linie gminne, zapewniające połączenie niemal wszystkich miejscowości gminy ze Stęszewem tak, aby zapewnić dojazd mieszkańcom do Urzędu Gminy, ośrodka zdrowia i do stacji kolejowych.


22 grudnia 2021

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł. Dzisiaj podpisano w tej sprawie akt notarialny.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.
Copyright ©2021 Związek Powiatowo-Gminny, All Rights Reserved.