Aktualności

15 Czerwiec 2023, 10:39

PODPISANIE UMOWY NA DOSTAWĘ 23 AUTOBUSÓW HYBRYDOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH LINIE REGIONALNE NA TERENIE ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO „WIELKOPOLSKI TRANSPORT REGIONALNY”

23 autobusy o napędzie hybrydowym, z klimatyzacją, dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, z systemami informacji pasażerskiej i płatności kartą za bilety – to zyskają mieszkańcy centralnej i zachodniej Wielkopolski korzystający z transportu publicznego. 32 samorządy Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny za 35 mln złotych kupiły tabor, który przekażą w użytkowanie swojemu przewoźnikowi – PKS Poznań SA. Spółka obsługuje 125 linii na obszarze zamieszkałym przez 1,3 mln osób.

Podpisana 14 czerwca 2023 umowa przewiduje dostawę 23 autobusów hybrydowych oraz specjalistycznego sprzętu warsztatowego, co umożliwi PKS Poznań samodzielne prowadzenie planowanych obsług technicznych, zarówno w okresie gwarancji, jak i po niej. Kontrakt podpisali przewodniczący zarządu ZPG WTR i jego zastępca – Piotr Hojan, burmistrz Grodziska Wlkp. i Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański oraz prezes firmy ABP Radosław Pankau. ABP jest dealerem IVECO w Polsce, a właśnie tej marki autobusy zostały zakupione.

Umowa jest efektem wygrania ogłoszonego przez ZPG WTR przetargu na dostawę autobusów. Kontrakt opiewa na kwotę 35,187 mln zł i jest pierwszym takim od 2012 roku. Dzięki niemu tabor spółki zostanie odmłodzony – średni wiek autobusu spadnie z 17 do 10 lat. To otwiera drogę do racjonalnego odnawiania taboru kursującego między Poznaniem, powiatami poznańskim, grodziskim, kościańskim, nowotomyskim a obornickim, a także jeżdżącego po terenie gmin, które samodzielnie przystąpiły do Związku, takich jak Brodnica, Duszniki, Dolsk, Książ Wielkopolski, Międzychód, Sieraków i Śrem. Dzięki temu, komfort podróży na liniach regionalnych ma osiągnąć poziom porównywalny z oferowanym przez komunikację miejską i kolej regionalną, które w poprzednich latach miały szerszy dostęp do środków unijnych.

Kontrakt został zrealizowany w ramach projektu „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym.” Początkowo rozważano zakup autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, ale wojna w Ukrainie spowodowała znaczny wzrost cen tego paliwa i sprawiła, że ostatecznie podjęto decyzję o zakupie autobusów z napędem hybrydowym.  Do Wielkopolski trafi jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Pojazd pozwala na obniżenie emisji szkodliwych cząstek i charakteryzuje się niższym o około 12% zużyciem paliwa w porównaniu z autobusami tego samego typu, napędzanymi klasycznymi silnikami Diesla.

Wszystkie dostarczone autobusy są dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, a ponadto wyposażone w klimatyzację, dynamiczny system informacji pasażerskiej i system uiszczania opłat za pomocą karty płatniczej. Wersja Iveco Crossway, która trafi do Poznania, to odmiana niskowejściowa LE, pozwalająca dostać się do autobusu bez konieczności pokonywania jakichkolwiek stopni. To standard w komunikacji miejskiej, jednak dotąd nie w komunikacji regionalnej w Polsce. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa, autobus wyposażono w system monitoringu wnętrza i sytuacji drogowej przed pojazdem oraz w kamerę cofania.

W autobusach, na wzór turystycznych, zostanie zamontowanych 47 foteli z wysokimi oparciami ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikami, które dodatkowo wyposażone zostaną w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa. Wszystkie fotele przy drzwiach oraz środkowe siedzenie tylnego rzędu zostaną wyposażone w pasy trójpunktowe. 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Osoby podróżujące z większym bagażem podręcznym, mogą umieścić bagaż na specjalnych półkach zamontowanych ponad fotelami w części niskopodłogowej. Przy każdym rzędzie siedzeń będą zamontowane gniazda USB, umożliwiające pasażerowi doładowanie telefonu i tabletu podczas jazdy. Właściwe warunki temperaturowe zapewnia zintegrowany agregat klimatyzacji z funkcją grzania oraz ciąg grzejników konwektorowych. Podobnie jak w komunikacji miejskiej, kupowane autobusy zostaną wyposażone w system elektronicznych tablic kierunkowych, wewnętrzny monitor pokazujący aktualne położenie pojazdu na trasie oraz system nagłośnienia wewnętrznego. Ponadto pasażer wsiadający do pojazdu będzie miał możliwość zakupu biletu u kierowcy z opcją płatności kartą. Zastosowanie techniki niskopodłogowej pozwala podzielić funkcjonalnie wnętrze pojazdu na dwie strefy. Pierwsza z nich, w przedniej części pojazdu, adresowana jest dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dla osób podróżujących na krótkich dystansach. Druga w tylnej części pojazdu, adresowana jest przede wszystkim dla pasażerów podróżujących na dłuższych odległościach. Zajęcie miejsca w tej strefie wymaga pokonania dwóch stopni.

Członkowie Związku zakładają, że nowy tabor stanie się atrakcyjną alternatywą podróży także dla osób, które obecnie korzystają z samochodów osobowych, co jest zgodne z rządową Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030.

 

 


14 luty 2022

Przywrócenie normalnego rozkładu jazdy od 21 lutego 2022 roku

W związku z ogłoszeniem w dniu 11 lutego 2022 roku Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które skraca okres zdalnego nauczania z 27 lutego 2022 r. do 20 lutego 2022 r.”, Zarząd Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” podjął decyzję o skróceniu obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy do dnia 20 lutego 2022 roku.

Tym samym od poniedziałku, 21 lutego 2022 roku na sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez PKS Poznań SA będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy. Wszelkie szczegóły o obowiązujących zmianach w tym zakresie dostępne są dla pasażerów na stronie internetowej przewoźnika www.pks.poznan.pl oraz w aplikacjach mobilnych KiedyBus oraz MobileMPK.

Aplikacje mobilne, dzięki zainstalowaniu w autobusach nadajników/odbiorników GPS pokazują rzeczywiste położenie autobusów na danej linii. Wraz z przywróceniem normalnego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione nowe linie, finansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, m.in. na trasach
Śrem – Kościan,
Kościan – Śmigiel-Nietążkowo,
Nietążkowo – Śmigiel – Bojanowo Stare – Nietążkowo,
Nowy Tomyśl – Miedzichowo – Trzciel – Jabłonka Stara,
Poznań - Tarnowo Podgórne - Duszniki - Chełmno - Pniewy - Nowy Tomyśl


20 stycznia 2022

Pozyskanie dodatkowych srodków na finansowanie nowych linii z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH W dniu 20 stycznia 2022 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Umowa o wartości 2.530.667 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 60 linii autobusowych o łącznej długości 3.623 km, na których zostanie zrealizowanych 843.550 wozokilometrów. Spośród tych linii, 12 połączeń przebiega przez obszar gminy Stęszew. Oprócz wzmocnienia linii w relacjach Poznań – Grodzisk Wlkp., Poznań – Kąkolewo i Poznań-Nowy Tomyśl, w dalszym ciągu zostanie utrzymana linia łącząca Stęszew z Bukiem przez Skrzynki, Jeziorki, Tomiczki, Rybojedzko, Sapowice i Strykowo. Nowością będą uruchomione od lutego nowe linie gminne, zapewniające połączenie niemal wszystkich miejscowości gminy ze Stęszewem tak, aby zapewnić dojazd mieszkańcom do Urzędu Gminy, ośrodka zdrowia i do stacji kolejowych.


22 grudnia 2021

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł. Dzisiaj podpisano w tej sprawie akt notarialny.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.
Copyright ©2021 Związek Powiatowo-Gminny, All Rights Reserved.